Goodbye Vietnam, Welcome in Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Linda Rijniersce - van Dijk - WaarBenJij.nu Goodbye Vietnam, Welcome in Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Linda Rijniersce - van Dijk - WaarBenJij.nu

Goodbye Vietnam, Welcome in Cambodja!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

10 Mei 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Lieve allemaal,

Alweer tijd voor een berichtje want ik heb alweer zoveel gedaan en gezien. Hoe is het bij jullie? Ik hoor dat het prachtig weer is in Nederland. Lekker van genieten allemaal hoor!!

We zijn in Phnom Penh, de hoofstad van Cambodja. Vanuit het plaatsje Chau Doc in Vietnam zijn we met een boot Cambodja binnengevaren vanmiddag. En wel over de prachtige rivier de Mekong! Omdat we maar 5 dagen hebben in Cambodja (tsja, veel te kort, ik weet het), hebben we vanmiddag al het Royal Palace en de Zilveren Pagode bezocht. Angkor wat staat ook nog op het programma!

Maar het hoofdstuk Vietnam is dus afgesloten... Helaas, want het is echt een prachtig en fascinerend land. Een aanrader.

De mensen zijn ontzettend aardig en nog niet op alle plekken aan massa's toeristen gewend. In Chau Doc bijvoorbeeld, aan de Mekong, blijven de mensen ons aankijken, toelachen en naar ons zwaaien. Kindjes die 'hello' roepen en wij maar 'Xinh Chau' terug roepen. We zijn een middag gaan fietsen en kregen bloemen van meisjes die aan ons fietsmandje konden hangen. Zo lief. Een Vietnamese vrouw sprong zelfs achterop de fiets bij Mirjam; je had iedereen langs de kant van de weg moeten zien reageren. Fantastisch.

Wat een wereld ook op de Mekong. Alles gebeurd hier op het water. Mensen leven met een heel gezien op een klein bootje, en wassen en douchen doen ze gewoon in de rivier. Complete dorpen drijven er, vaak visboerderijen. Big business is dat, want het schijnt dat Vietnam vis als exportproduct nummer 1 heeft. Op een geweldig tochtje per sampan over de Mekong vertelde onze gids dat er bijna een miljoen gekweekte vissen in de kooien onder het drijvende huis kunnen zitten. Brrr. Toen zij ze ging voeren sprongen ze bijna tussen onze tenen.

De drijvende markt was prachtig om te zien. Houten scheepjes volgeladen met jackfruits, bananen, ananas, en nog veel meer. De boten kopen het in bij de fruittelers; de Marktvrouwtjes kopen het in bij de boten; onze gids, Djong, koopt het van de Marktvrouwtjes, wij staan ernaast, en Djong verkoopt het fruit aan ons. Zo verdient iedereen wat! ;-)

Voor Chau Doc waren we natuurlijk in Ho Chi Minh City, Saigon! Dat mochten we niet missen. Een bruisende stad, met brede lanen en nog meer brommertjes. Hier vooral veel gelopen, sfeer geproefd, Chinatown bekeken, souvenirs geshopt en vervolgens maar weer es een voetmassage, echt een dagje stad.

In een lokaal eettentje kwamen we nog in gesprek met een Vietnamese die in Duitsland woonde en haar ouders. Ze was in '79 samen met haar ouders als bootvluchteling uit Saigon gevlucht. Zij was toen vijf. Nu waren ze na bijna 30 jaar voor het eerst weer in hun stad. Erg emotioneel voor de ouders. We beseffen ons dat er achter elke familie wel een verhaal schuilt wat met de oorlog te maken heeft.

Mijn vorige berichtje kwam uit Mui Ne en daar was het zalig. We zijn ook een dagje extra gebleven want het was zulk prachtig weer en de zee was zo warm en het strand zo mooi... Heerlijk relaxed.

Dus nu Goodbye Vietnam. We hebben de Lonely Planet checklist er nog even bijgepakt en we zijn tevreden over het resultaat.

Hierbij onze 'Top 10 Vietnam Ervaringen':

1. Tel het aantal familieleden wat op 1 brommertje zit gepropt! Vijf volgens mij. Maar ook gesignaleerd met een koe, varkens en kippen.
2. Laat je maat opnemen bij een lokale kleermaker. De enige keer dat we ons iets op de mouw hebben laten spelden.
3. Onderhandel met een cyclo rijder over de prijs voordat je geniet van het ritje! Done, in Hanoi!
4. Steek de straat over in een drukke stad zoals een lokaal persoon dat doet. Doorlopen, blik op oneindig en de brommertjes ontwijken jou wel.
5. Ontmoet de H'mong people; een gekleurde mozaik van bergbewoners. In Sapa!
6. Steek je duimen omhoog en proost met een biertje in een straatkroegje. Yes! Cheers! Op een minikrukje in Hanoi.
7. Geniet van de zonsopkomst boven de Zuid Chinese Zee vanaf een prachtig strand. Nou ja, opkomst, gewoon de zon in Mui Ne telt ook toch!?
8. Slurp een stommend kommetje 'Pho' in een eettentje. Vietnamees eten is heerlijk. Niet zo veel Pho gehad, maar wel verschillende dingen geprobeerd!
9. Breng wat tijd door in een pagode, het spirituele heiligdom van de Vietnamezen. Done; maar het blijft veel poespas. Ik hou het maar bij de kerk! ;-)
10. Laat je afzakken op de Mekong in een Sampan zonder motor. In Chau Doc! Check!

Veel liefs van Linda!

Meer verhalen op mirjamoppad.waarbenjij.nu!

• 10 Mei 2008 - 21:38

Jannie:

heej linda, dus ook nog in cambodja aangekomen... vietnam was echt een mooie ervaring he? einde bijna in zicht!! wel weer zin om naar husi te gaan? of heb je ngo te weinig tijd? nou ja misschien kunnen we volgende week nog eventejs buurten voordat wij naar ecuador gaan....

liefs jannie

• 11 Mei 2008 - 07:03

Jan En Piety:

Bedankt voor je prachtige verslag.
    We hebben weer genoten en gelachen ook.
    Nu dus Cambodja nog. Wat een mooie natuur is het daar toch.
    Ik denk wel voor herhaling vatbaar?
    Dikke tuut van heit en mem

• 11 Mei 2008 - 10:02

Jettie:

He Linda,

wat een verhaal weer hé en wat beleef je zo veel in korte tijd. Ik mis alleen een foto van jouw duik in de Mekong als echte Vietnamese, haha. Veel plezier nog van jullie laatste week in Cambodja.

Tot gauw,
    groetjes Jettie