Marokko (deel 2) - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Linda Rijniersce - van Dijk - WaarBenJij.nu Marokko (deel 2) - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Linda Rijniersce - van Dijk - WaarBenJij.nu

Marokko (deel 2)

Door: Ivo & Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

10 Oktober 2012 | Marokko, Marrakesh

Lieve lezers,

Het zit er bijna op, onze zeer geslaagde rondreis door Marokko. Gister zijn we terug gereden naar ons beginpunt, Marrakech! Hier hopen we nog een volle dag te genieten van ons hotel met zwembad in een oase met palmen. We beginnen de dag zo met de hammam!

De afgelopen twee dagen waren we in Essaouira, een prachtig oud stadje aan de Atlantische Oceaan. De muur rond de medina is als een fort en de enorme golven slaan kapot op de rotsen. De mensen hier leven van de visvangst en er zijn héél veel meeuwen. En toeristen ook, het is hier relaxed en gezellig.

Hiervoor zijn we Casablanca gepasseerd en hebben de gigantische Hassan II moskee gezien. Die nacht sliepen we in de hoofdstad Rabat. Redelijk modern, met een knusse Kasbah/Fort wat wel een beetje Grieks leek met alles in 't wit/blauw.

Deze week waren we ook aan de kust bij Moulay Bousselham, hier ligt aan de kust een grote lagune met een open verbinding naar de oceaan. We hebben een boottocht met een gids gemaakt en oa flamongo's en spierwitte reigers gezien. Met alle getijde wisselingen en de stilte daar, leek het een beetje op het Wad.

Donderdag sliepen we in een soort van B&B, bij een familie in het heilige plaatsje Moulay Idriss. Bijzonder om een aantal dagelijkse bezigheden bij een Marrokaans gezin met 2 tienerdochters en een 10-jarige zoon gade te slaan. Vanuit hier bezochten we ook de Romeinse opgraving Volubilis; zelfs dat hebben ze hier. Het landschap is hier in 't Noorden iets vlakker dan in de Hoge en Midden Atlas.

Een hoogtepunt van onze reis was ook zeker het 3-daags bezoek aan Fes. Één van de meest indrukwekkende koningssteden met een medina wat een doolhof is van smalle steegjes; vol winkeltjes, mensen én ezeltjes! Ezels zie je hier in Marokko overal; als vervoermiddel, maar vooral als pakezel! We hebben de stad met een gids verkend en oa de beroemde leerlooijerijen gezien. We sliepen in een net gerestaureerde Riad, het leek wel een paleis!

Wat tenslotte ook meer dan een vermelding waard is, is ons bezoek aan de wekelijkse Souk (markt) in Azrou, in de Atlas. Wat een dieren, mensen, groente, potten, kruiden etc. We kwamen ogen, oren en neusgaten te kort. Overal langs de weg zie je hier heel veel kuddes schapen met hoeders. Nu weten we waar men die koopt en verkoopt.

Foto's van de markt en een aantal andere mooie plaatjes van afgelopen week vind je weer op: http://www.photoaddict.nl/gallery2/main.php?g2_itemId=10083&g2_page=2

Reisgroeten van ons!

Ps. En of we wel aan onze vakantie rust toekomen? Dat proberen we wel; de meegebrachte e-readers zijn ideaal en zaterdag hebben we lui op bed via de laptop zelfs een gemiste aflevering van Boer Zoekt Vrouw gekeken :D!!

• 10 Oktober 2012 - 12:44

Piety:

Hoi genieters,

Jullie maken er echt wel een fijne vakantie van zo te lezen.
    Leuk dat we nog even contact hadden via de mail. Ik zag net jullie nieuwe blog binnenkomen.
    Straks dus lekker uitgerust (hammam) weer naar huis. ;-)

Liefs en een dikke tuut van heit en mem

• 10 Oktober 2012 - 21:00

Jannie:

veel beleefd zo te lezen, leuk! ga nog even fotootjes kijken :)

• 11 Oktober 2012 - 00:00

Mirjam:

OMD Boer zoekt vrouw kijken in Marokko wel beetje erg hoor...! Gelukkig leuk verhaal en hele mooie plaatjes! Tot gauw bels ofzo :), liefs mir

• 11 Oktober 2012 - 09:28

Mariette:

Wauw klinkt nog beter! nog even genieten en dan op naar huis! hier schijnt de zon volop maar het is wel koud. goede terugreis en nog fijn even thuis! tot maandag! gr Mariette

• 11 Oktober 2012 - 10:25

Anneke:

Klinkt goed zeg! Ben heel benieuwd naar de plaatjes (nu geen tijd om die te bekijken ;-) Fijne laatste dag nog! en tot de spekpannenkoeken!